lördag 29 januari 2011

Grundisolering

Jaha jag trodde att det värsta arbetet var gjort nu, men så fel jag hade, grunden skulle ju isoleras också... Efter mycket funderande och efterforskningar på olika lösningar, föll valet på isolering till Hasopor www.hasopor.se (återvunnet uppblåst glas), det har ganska bra isoleringsförmåga, kan inte brinna eller ta upp fukt samt är miljövänligt. Hela grunden skulle fyllas upp och det bästa hade ju varit att göra det när bara grunden stod där men det var inte möjligt pga att timmerstommen skulle upp och bjälklaget inte var klart, vi hade inte kunnat gå och arbeta ordentligt. 44 kubikmeter Hasopor skulle in i huset dvs 22 storsäckar a´2m höga och 1 m breda och ett antal hundra kilo styck. Först är det lite organisation att få ihop det med lastbil, frontlastare och folk som kan hjälpa till. Tyvärr var lastbilen lite försenad så klockan var ganska mycket när vi började. Hela lastbilen och släpet var fylld med säckar, mamma fick lite hicka när hon såg det, jag tror jag har blivit ganska van att se fulla lastbilar komma och sedan lasta in det. Så jag kände mig ganska lugn innan vi började, sedan när frontlastaren började köra in säckarna och vi började försöka tömma ur och dra in säckarna kände jag mig inte lika lugn längre, det var riktigt jobbigt! Först var vi tre personer, sen anslöt pappa. Som tur var kom en kompis och hennes pojkvän som är polis = stark:), de skulle egentligen bara titta på huset,men fick rycka in och tur var väl det. Alla sex dröp av svett och hade fått ett riktigt träningspass, efter de tre timmar det tog. Vi hade då tömt ut 15 säckar, fyra till låg inne i huset och tre till stod i dörröppningen och strax utanför dörren. Under helgen fick tömde vi sex till och på måndagen skottkärrade vi in sista säcken. Vilket jobb, men nu är det klart, vindduken och isoleringen i ytterkanten av trossbotten är också på plats, så nu har vi börjat med golvet, bilder kommer på det, riktigt bra blir det i alla fall.

Vi var så stressade och slet så mycket att jag helt glömde att ta kort när alla säckarna låg inne i huset, då fattade man hur mycket det var, nu får ni istället hålla tillgodo med en bild på när pappa skottar ur sista säcken och försöka föreställa er hur det var. Allt var täckt med ett lager grått glasdamm, även vi.

Så här ser det ut, Hasopor, som stenar ungefär, en "sten" väger nästan ingenting, men i en stor säck var det riktigt tungt.

Grunden är fylld.

4 kommentarer:

  1. Vad skönt att slutresultatet blev så bra!!! DU ÄR IMPONERANDE!! /Annie

    SvaraRadera
  2. Så du isolerade sen bjälklaget med ett mer klassiskt isolermaterial? Hade det gått att lägga hasopor hela vägen upp?

    SvaraRadera
  3. Har samma fundering som föregående talare!

    SvaraRadera
  4. Hej Jenny,
    om du ser detta får du gärna maila mig på annelie.lagesson@gmail.com (jag inser att chansen är liten). Jag och min sambo håller på att ska bygga ett ekohus (gammal timmerstomme) och skulle gärna vilja ställa några frågor angående grunden som du gjorde (vi blir galna på att det är så svårt att få hjälp i frågan).

    Med varma hälsningar,
    Annelie

    SvaraRadera